Kodninja

tretton37 - Att växa med varumärket

Med en vilja att vara sig själva och gå sin egen väg är tretton37 inte som andra IT-konsulter, ett framgångsrecept då företaget växer så det knakar. Deras varumärke behövde matcha denna mentalitet - där kom Big South in i bilden. Under åren har vi gjort mycket tillsammans, från kontorsdesign till visuell inramning av konferensen Leetspeak.

Pontus Madsen
Pontus Madsen, Digital Design Director.
Kund: tretton37

Mindre än en minuts läsning.
tretton37 väggtext med

I behov av strategisk design

Under kort tid växte konsultfirman tretton37 explosionsartat från 2 medarbetare till över 100. Nyckeln till deras stora framgång var att de inte ville vara den typiskt tråkiga IT-konsultfirman utan ville sticka ut med att vara sig själva och gå sin egen väg. Men de saknade ett varumärke och en grafisk profil som de kunde identifiera sig med. Det var där som Big South kom in i bilden - för att hjälpa dem att hitta rätt och skapa ett varumärke som som fick genomslag både internt och externt.

Varumärkesdesign för kodninjor

Personligheten som vi fann genomsyra tretton37 och deras anställda var ett lekfullt företag som gärna uttrycker sig i lättsam internetjargong. Det visas redan i företagsnamnet som är en vidareutveckling av 1337, och utläses ”leet”, eller ”elite” för vana nätspelare. Ett modeord för vassa programmerare var då även ”kodninja” som de gärna identifierade sig med och som fick bli en av de huvudsakliga inspirationskällorna för deras varumärkesgrund och logotyp.

Professionell lekfullhet

Vi tog åt oss av deras förkärlek till internet- och programmerarslang samt japansk kultur och designade efter det. Med hjälp av färger och stilar som vanligtvis inte förknippas med IT-konsulter kunde vi arbeta fram en varumärkesgrund, logotyp och grafisk profil som förmedlade deras lekfulla, men samtidigt professionella identitet.

tretton37 logotyp

Rebranding med helhetslösning

En viktigt del i all utveckling av varumärken är att skapa ett enhetligt utseende som implementeras av hela företaget för att få absolut absolut bäst effekt. Detta handlar bland annat om att implementera det nya varumärket och profilen på bland annat visitkort, brevpapper, årsredovisningar, giveaways eller kontorsdesign. Därför tog vi oss an alla varumärkesaspekter av tretton37 och såg till att allt de kommunicerade präglades av deras nya varumärkesplattform.

tretton37 varumärke olika stickers
tretton37 kodninja i vitt mot grön bakgrund

Kontorsdesign med influencer från Japan

När man föreställer sig ett hem för ninjor är det omöjligt att inte tänka på Japan. Med en helt ny varumärkesgrund på plats hjälpte dig dem även att föra in den på arbetsplatsen då vi designade tretton37:s kontorslokaler i de nya färgerna från den grafiska profilen med stil och inredningsdetaljer hämtade från Japan.

tretton37 kontorslokal entre med logotyp
tretton37 logotyp och samuraisvärd på väggen

IT-konferens i enhetlig design

Sedan starten har tretton37 anordnat IT-konferensen Leetspeak (eller ”1337spe4k” som det också skrevs ut), ett event som samlar IT-konsulter och programmerare för ett kunskapsutbyte. Syftet med konferensen är att vara lika roligt som lärorikt för att besökarna gemensamt ska växa som människor. Detta är också vad kommunikationen kring eventet fokuserar på. Vi hjälper dem att designa material till konferensen som förmedlar den lekfullhet som präglar både Leetspeak och tretton37. Vi har bland annat designat:

  1. - Roll-ups
  2. - Gatupratare
  3. - Stora vepor
  4. - Muggar
  5. - Hamburgerpapper
  6. - Namnskyltar
  7. - Tröjor

Dessutom var det Big South som designade material till efterfesten med inträdesbiljetter och tillbehör, allt i enhetlighet med tretton37:s nya varumärke och logotyp.

leetspeak it-konferens talare på scenen
leetspeak it-konferens namnlappar delas ut
leetspeak it-konferens crew som hanterar merchandise för tretton37

Är du intresserad av strategisk design eller rebranding?

Big South kan hjälpa ert företag att lyfta sitt varumärke till något som passar verksamheten och företagsidentiteten, samt förmedla den på ett attraktivt sätt mot kundgruppen. Kontakta oss så berättar vi gärna mer om vad vi kan göra för er.

Filosofi
Design är som god medicin

Ett sätt att tänka för att skapa framgångsrik kommunikation som attraherar kunder besökare, medarbetare och adderar värde.

Hello yes this is dog

Är detta inte hunden du sökte?
Kolla vår kontaktsida.

Artboard 1

Var god vänd tillbaks din mobil i porträttläge.

Enda gången du ska ha din mobil i landskapsläge är när du tar bilder.