I behov av strategisk design
Under kort tid växte konsultfirman tretton37 explosionsartat från 2 medarbetare till över 100. Nyckeln till deras stora framgång var att de inte ville vara den typiskt tråkiga IT-konsultfirman, utan ville sticka ut med att vara sig själva och gå sin egen väg. Men de saknade ett varumärke och en grafisk profil som de kunde identifiera sig med. Det var där som Big South kom in i bilden - för att hjälpa dem att hitta rätt och skapa ett varumärke som som fick genomslag både internt och externt.
Varumärkesdesign för kodninjor
Personligheten som vi fann genomsyra tretton37 och deras anställda var ett lekfullt företag som gärna uttrycker sig i lättsam internetjargong. Det visas redan i företagsnamnet som är en vidareutveckling av 1337, och utläses ”leet”, eller ”elite” för vana nätspelare. Ett modeord för vassa programmerare var då även ”kodninja” som de gärna identifierade sig med och som fick bli en av de huvudsakliga inspirationskällorna för deras varumärkesgrund och logotyp.
Professionell lekfullhet
Vi tog åt oss av deras förkärlek till internet- och programmerarslang samt japansk kultur och designade efter det. Med hjälp av färger och stilar som vanligtvis inte förknippas med IT-konsulter kunde vi arbeta fram en varumärkesgrund, logotyp och grafisk profil som förmedlade deras lekfulla, men samtidigt professionella identitet.
Rebranding med helhetslösning
En viktigt del i all utveckling av varumärken är att skapa ett enhetligt utseende som implementeras av hela företaget för att få absolut absolut bäst effekt. Detta handlar bland annat om att implementera det nya varumärket och profilen på bland annat visitkort, brevpapper, årsredovisningar, giveaways eller kontorsdesign. Därför tog vi oss an alla varumärkesaspekter av tretton37 och såg till att allt de kommunicerade präglades av deras nya varumärkesplattform.
Kontorsdesign med influencer från Japan
När man föreställer sig ett hem för ninjor är det omöjligt att inte tänka på Japan. Med en helt ny varumärkesgrund på plats hjälpte vi dem även att föra in den på arbetsplatsen då vi designade tretton37:s kontorslokaler i de nya färgerna, med stil och inredningsdetaljer hämtade från Japan.
IT-konferens i enhetlig design
Sedan starten har tretton37 anordnat IT-konferensen Leetspeak (eller ”1337spe4k” som det också skrevs ut), ett event som samlar IT-konsulter och programmerare för ett kunskapsutbyte. Syftet med konferensen är att det ska vara lika roligt som lärorikt så att besökarna gemensamt kan växa som människor. Detta är också vad kommunikationen kring eventet fokuserar på. Vi hjälper dem att designa material till konferensen som förmedlar den lekfullhet som präglar både Leetspeak och tretton37. Vi har bland annat designat:
- - Roll-ups
- - Gatupratare
- - Stora vepor
- - Muggar
- - Hamburgerpapper
- - Namnskyltar
- - Tröjor
Dessutom var det Big South som designade material till efterfesten med inträdesbiljetter och tillbehör. Allt i enhetlighet med tretton37:s nya varumärke och logotyp.
Är du intresserad av strategisk design eller rebranding?
Big South kan hjälpa ert företag att lyfta sitt varumärke till något som passar verksamheten och företagsidentiteten, samt förmedla den på ett attraktivt sätt mot kundgruppen. Kontakta oss så berättar vi gärna mer om vad vi kan göra för er.