Beauty

Scandinavian Cosmetics - 4 steg till rebranding

Scandinavian Cosmetics varumärke hade kommit i skymundan bakom deras distribution av välkända skönhetsprodukter och behövde lyftas fram. Med hjälp av workshops och inspiration från modevärlden kunde vi finna deras sanna identitet och omvandla varumärket till något som stack ut.

Carl Tedeland
Carl Tedeland, Creative Project Manager.

Mindre än en minuts läsning.
Scandinavian Cosmetics varumärkesbild modell i svartvitt
Scandinavian Cosmetics rosa puder mot vit bakgrund
Scandinavian Cosmetics varumärkesbild modell i rosa hår

Beauty is a choice

Scandinavian Cosmetics är ett av Sveriges ledande företag inom försäljning, marknadsföring och distribution för skönhetsprodukter från välkända varumärken. Men trots deras långa historia i branschen kände de att deras eget varumärke hade kommit i skymundan och behövde stärkas.

Scandinavian Cosmetics varumärkesbild och slogan

Workshop för att hitta rätt identitet

När de kom till oss inledde vi samarbetet med att genomföra workshops tillsammans med deras anställda. Målet var att göra klart vilka Scandinavian Cosmetics verkligen var och vilken identitet de kunde enas bakom. Vi upptäckte att stor del av kunskapen och kompetensen inom företaget fokuserades på distribueringen av kända skönhetsvarumärken än på det egna företaget. Detta gjorde att få av medarbetarna kunde känna igen sig i Scandinavian Cosmetics varumärke, som då inte utstrålade den skönhet och professionalitet som vi såg att deras samlade mentalitet förmedlade.

De 4 stegen

För att kunna leverera en hållbar helhetslösning till kunden, Scandinavian Cosmetics, behövde vi bearbeta varumärket från flera håll. Både analogt och digitalt. Bland annat gjorde vi följande:

  1. 1. Definierade företagets identitet genom workshops
  2. 2. Formade en tydlig varumärkesmanual
  3. 3. Skapade ny webbplats med ny design och relevant innehåll
  4. 4. Inredde arbetsutrymmen med ny kontorsdesign i stil med varumärkesmanualen

Postitiv förändring genom rebranding

För att ge Scandinavian Cosmetics varumärke ett efterlängtat lyft fick vi omforma hela deras identitet genom rebranding. Eftersom de arbetar nära mode- och skönhetsindustrin valde vi att utgå ifrån ett typiskt modemagasins utformning och sätt att kommunicera. Det hade möjligtvis varit lättare att fortsätta på företagets gamla bana mot distribution och försäljning, men deras identitet andades skönhet och inte lagereffektivitet.

En ny plattform för varumärket

Genom att utgå ifrån modemagasinets utformning skapades en ny visuell identitet som utstrålade mode och skönhet. Samtidigt formades en ny strategi för hur de skulle kommunicera utåt, med utgångspunkt från frasen; ”Beauty is a Choice”. Genom den nya strategin kunde fler få upp ögonen för Scandinavian Cosmetics och inte bara deras distribution av andra varumärken.

Scandinavian Cosmetics brand magazine
Scandinavian Cosmetics grafisk profil

Varumärkesmanual i snygg förpackning

När identiteten var klargjord designade vi en varumärkesmanual i form av ett lyxigt modemagasin. I magasinet gjorde vi deras nya identitet ännu klarare med former, färgalternativ, typsnitt och budskap som enkelt kan följas.

Webbdesign med modeinriktning

Ett viktigt steg i rebrandingarbetet var även att ta fram en ny digital strategi för att öka deras närvaro på nätet. Vi började med att skapa en helt ny webbplats åt Scandinavian Cosmetics där designen kunde förmedla den nya stärkta identiteten samt visa upp en professionell sida. Se mer om vårt arbete med Scandinavian Cosmetics webbplats här.

Scandinavian Cosmetics webbplats i olika enheter

Kontorsdesign med skönhet i fokus

Ett företags själ och identitet finns självklart även i verksamhetens lokaler. Både personal och besökare påverkas av hur kontoret ser ut. Därför insisterade vi på att designa om Scandinavian Cosmetics kontorslokaler så att de motsvarade det rebrandade och modeinriktade varumärket. Den gamla loggan ersattes med den nya och deras utrymmen motsvarade förväntningarna av ett företag med kunskap och förståelse för mode och skönhetsindustrin.

Scandinavian Cosmetics kontor - barcelonafåtöljer och lampa i koppar
Scandinavian Cosmetics kontorsdesign - utbildningsrum med skönhetsprodukter

Nominerad till Svenska Designpriset

Vårt designarbete blev både uppskattat och uppmärksammat. 2016 blev Scandinavian Cosmetics nya utseende nominerat till Svenska Designpriset.

Vill ni lyfta ert varumärke?

Kan ert varumärke behöva ett lyft, eller behöver ni hjälp med att finna företagsidentiteten? Vi på Big South hjälper er gärna att gå samma väg som Scandinavian Cosmetics och få en snygg design som ni kan vara stolta över. Kontakta oss med er förfrågan.

Filosofi
Design är som god medicin

Bra design är framgångsrik kommunikation som attraherar besökare, kunder och medarbetare.

Hello yes this is dog

Är detta inte hunden du sökte?
Kolla vår kontaktsida.

Artboard 1

Var god vänd tillbaks din mobil i porträttläge.

Enda gången du ska ha din mobil i landskapsläge är när du tar bilder.