Mer än välkänd leverantör
Vi behöver knappast förklara vilka Findus är. Deras djupfrysta mat har funnits i vart och vartannat svenskt hushåll i över 70 år. Förutom det breda sortimentet av frusna grönsaker, fisk och färdigrätter, så har Findus även en stark närvaro på restaurang- & storköksmarknaden under namnet Findus Foodservices.
En klassiker i behov av modern kommunikation
Både Findus och Findus Foodservices har stort behov av att löpande skapa bra kommunikationsmaterial för deras stora produktutbud som fortfarande växer. Samtidigt ska deras varumärke hänga med i tiden och framstå som ett modernt livsmedelsföretag med lång historia.
Kreativa och strategiska lösningar
På Big South hjälper vi Findus att tänka i nya banor för att skapa spännande och relevant kommunikation, för att nå och inspirera både nya och befintliga kunder på bästa sätt. Även när det dyker upp stora saker som berör hela Finduskoncernen finns vi med för att sätta strategin och bidra med rådgivning under hela resan.
Fullservice från koncept till utförande
När Findus kommer till oss med nya uppdrag kan det gälla att ta fram nytt säljmaterial till en produktkategori. Vi får ett antal punkter som ska lyftas fram genom materialet, därefter har vi fria händer att själva plocka fram helheten, från koncept till fotografering, copy och layout. Det är det som gör oss till en fullservicebyrå, då vi kan bidra med helhetslösningar där vi vågar testa nya formspråk för att finna tonen som når igenom bruset och attraherar.
Hur grön är din meny?
Ett tydligt exempel på hur vi arbetar med helheten är projektet "Hur grön är din meny?”. Findus önskade då att vi skulle finna ett koncept för att uppmuntra restauranger och storkök att inkludera fler vegetariska alternativ och mer grönsaker i deras menyer. Vilket vi tyckte var en fantastisk tanke som behövde förmedlas på ett attraktivt sätt för att budskapet skulle nå ut.
Uppmaning genom en enkel fråga
Lösningen blev en uppmaning i form av en enkel fråga: ”Hur grön är din meny?”. Vi lanserade konceptet genom printannonser och filmproduktion som nådde ut till hela landet. Eftersom konceptet var både uppskattat och lyckat har det blivit en fortsatt utgångspunkt för vårt andra kommunikationsarbete där bildspråk och tonalitet ligger i fokus.
Matbok nominerad till Svenska Designpriset
För att fortsätta bygga på Findus vegetariska och ”gröna” inriktning har vi producerat en snygg inbunden kokbok. Där samarbetade vi med Findus egna kockar för att ta fram spännande vegetariska alternativ i en inspirerande förpackning. Medan kockarna byggde recepten och lagade maten, skötte vi foto, formgivning och copy. Resultatet blev boken Love your Greens som även nominerades till Svenska Designpriset.
Skolaffischer
Men vi gör mer än reklam och säljmaterial för Findus. Vi tar tillsammans fram affischer att sätta upp i skolmatsalar runt om i landet. En insats för att få barn att äta upp men framförallt att äta rätt. Eftersom materialet exponeras för barn får det inte heller märkas upp med Findus varumärke. Därför jobbar vi stenhårt med att skapa roliga illustrationer som barn gillar - med utbildande budskap som att fisk gör en superstark och vikten av att äta miljömärk fisk.
Helhetskoncept till Way Out West
När Findus blev sponsor till musikfestivalen Way Out West, i Göteborg, var Big South givetvis också delaktiga. Vi hjälpte till att utveckla ett helhetskoncept för Findus närvaro under festivalen. Utgångspunkten var att få festivalbesökarna att upptäcka Findus breda vegetariska utbud.
Kreativa vägar istället för enkla lösningar
I detta fall hade nog många varit manade att göra det enkelt för sig genom att ställa ut en simpel monter och delat ut smakprover. Men så jobbar inte vi på Big South. Istället formar vi kreativa koncept som tar budskapet mycket längre. Genom vårt koncept Peas out Lounge kunde vi engagera och visa upp en ny och ungdomligare sida av Findus.
Inspirerande bakgårdsfest
Peas out Lounge förmedlade känslan av en skön fest på en rustik bakgård. Där kunde besökarna mingla avslappnat och bjudas på både grillade grönsaker och ärtglass. Vi hade även satt upp en tillfällig tatueringsstudio där de som sökte mer rock n’ roll kunde tatueras och föreviga upplevelsen. Konceptet blev succé och festivalbesökarna köade för att få plats.
Formgivning av helhetsupplevelsen
Utöver aktivitetsområdet med bakgårds-feeling specialdesignade vi allt grafiskt material för att bidra till upplevelsens helhet. Vi formgav allt från hamburgerpapper till kläder.
Sociala medier
Sociala medier som Facebook och Instagram är en av de viktigaste plattformarna för marknadsföring idag. För företag som vill synas i flödet gäller det att publicera intressanta och kreativa koncept som verkligen sticker ut. Findus, som har över 30 000 följare på Facebook har gett oss stor frihet att utveckla våra idéer om kul koncept som rimmar med deras välkända varumärke.
Stop motion och filmproduktion
Findus stora kännetecken är ärter och deras svenska ärta kallas Ebba. Därför producerade vi en kort stop motionfilm anpassad för sociala medier inför namnsdagen för Ebba. Med filmen kunde vi engagera deras följare som kunde ’tagga’ sina vänner som heter Ebba och gratulera dem. Resultatet blev lyckat och det blev uppskattat inlägg med god spridning.