Kärlek, hat, fotboll och varumärke

För att någon ska älska det måste någon kunna hata det... funderingar kring fotbollens polariserande passion.

 
Martin och en häst funderar över fotbollens lockelser
Martin Skoog
Postad av: Martin Skoog. “Strategy director och hängiven metaltrummis. Närmare 2 meter lång och även känd på kontoret som kosmisk ledare. ” Kategorier: Varumärke, Insikter.

Publicerad: 19 Jun 2018

Mindre än en minuts läsning.

Proffsklubbsfotbollens popularitet och förmåga att väcka passion

Just nu pågår fotbolls-VM. Det är de flesta medvetna om och uppspelta över. Sverige är med igen efter 12 år och vi börjar med vinst. Kollektivt trivs vi. Hela familjer bänkar sig för matcherna, TV:n står igång på jobbet och blandat folk sluter upp i parker för fotboll, storbildsskärm och picknick. VM är ett bra bevis på hur folkligt fotboll är.

För mig är fotboll framförallt fascinerande i sin förmåga att attrahera och skapa sådan otrolig passion. Med spännvidd över euforisk kärlek och våldsamt hat. Jag blev påmind om detta när jag nyligen råkade hamna bland en massa dedikerade Liverpoolfans under finalen av Champions Leauge. En match jag inte tänkt se eller brydde mig speciellt mycket om. Har aldrig riktigt lyckats förstå hur man kan bli så uppslukad och engagerad i ett fotbollslag som det egentligen inte finns någon naturlig koppling till mer än att de råkade bli en favorit i tonåren. Har fått berättat för mig att historien med laget ofta börjat slumpmässigt i ung ålder.

I vilket fall. Klubbfotboll är något annat än familjära VM. Här flödar kärleken till det egna laget med sånger och hyllningar. Och hatet, jo HATET mot motståndarlaget flödar också. Det finns en överdriven negativ energi mot i stort sett alla andra lag och spelare. I olika grad så klart. Men det som gjorde mig fascinerad just denna gång är hur starka klubblagen lyckas bygga sina varumärke. Hur en hel bar av merparten svenskar sitter i matchtröjor och halsdukar för ett engelskt klubblag och sjunger lagets sånger, i många fall med tillagd bred brittisk dialekt. Det är egentligen ingenting som är samma med det här laget som det många av fansen blev intresserade av för 20 år sedan. Mer än det bevisligen starka varumärke som klubben byggt upp. Det är en kultur som påverkar vem som blir ett fan, vilka spelare som är intresserade av klubben, vilken stil de spelar och vilka sponsorer de kan attrahera.

För att något ska vara riktigt intressant måste det väcka både kärlek och hat har jag fått höra av en vän. Historiskt och idag kan det nog tas som en sanning, det som sticker ut kan väcka starkare känslor. Fotbollen lyckas bra med det. Utan att behöva anstränga sig. Det verkar finnas inbyggt att älska sitt lag och hata de flesta andra. Mer eller mindre. Om man är ett riktigt fan. Vi vanliga halvintresserad, som jag själv, räknas inte in där. Det är ungefär som när ens föräldrar avfärdar punk med att det inte är riktig musik för du hör ju inte vad de sjunger. Din åsikt är diskvalificerad.

Men varför lyckas fotbollen bygga starka varumärken som säljer tröjor över hela världen och kan byta ut alla sina ”anställda” på ett par år och fortfarande vara lika populära. Det kan bli gnäll om det svajar men det ska mycket till för att överge och byta lag. Kanske är det helt enkelt ett av de mest tacksamma sätten att få vara del av något större. Att få drömma om framgångar. Att få hoppas. Att få utlopp för starka känslor. Lojaliteten mot klubben är imponerande. Kortsiktigheten mot spelare och tränare ibland förbryllande. Och hatet mot andra lag är besvärande och avskärmande, tyvärr alltför ofta även med en sexistiskt eller rasistiskt ton.

I fotbollen är det spännande nog mest besvär för de stora lagen, både utomlands och i Sverige. Att stötta den egna stadens lag i de lägre divisionerna verkar varken uppbringa någon större kärlek eller hat. Där handlar det kanske på sin höjd om plikt för det lokala. Så precis som för alla starka långlivade varumärken hänger proffsfotbollens popularitet i slutändan på en bra produkt. Den fotboll som lagen och spelarna kan ge sin publik i form av kamp, glöd, finess, gemenskap, högre syfte och ren skär underhållning. Det skapar i slutändan värde i rena pengar.

Filosofi
Design är som god medicin

Ett sätt att tänka för att skapa framgångsrik kommunikation som attraherar kunder besökare, medarbetare och adderar värde.

Hello yes this is dog

Är detta inte hunden du sökte?
Kolla vår kontaktsida.

Artboard 1

Var god vänd tillbaks din mobil i porträttläge.

Enda gången du ska ha din mobil i landskapsläge är när du tar bilder.