En djupdykning i Tokyo

Hela Big South flög återigen till Tokyo för att vidareutbildas i det japanska synsättet för presentation, nöje och matkultur. Häng med på våra erfarenheter och upplevelser från en galen resa i Japan.

 
Big South utanför Sensoji-templet i Tokyo
Calle Brefält
Postad av: Calle Brefält. “Copywriter och tvättäkta möllanhipster som lever på pulled pork, craft beer och fyndiga meningsbyggnader. ” Kategorier: Kultur, Travel, Big South, Japan, Insikter.

Publicerad: 14 May 2018

Mindre än en minuts läsning.

Tokyo Big South-style

Om du känner till Big South sedan tidigare kan det knappast ha undgått dig att vi gillar Japan. Vi dras till karaoke, umeshu och sushi som getingar till ett saftkalas.

Därför åker vi årligen till Tokyo för att påminnas om hur japanerna lyckas kombinera högtidlig respektfullhet med starka färger och humoristisk kreativitet som genomsyrar allt från inredning till matlagning. Detta året var inget undantag och vi lät även våra tre nyanställda uppleva Tokyo Big South-style.

”Japan är väldigt japanskt”

En av våra briljanta medarbetare som var i Tokyo för första gången kom till slutsatsen att Japan faktiskt är väldigt japanskt. Det är exakt som man föreställer sig. Oavsett om man tänker på tysta smågator med mysiga restauranger som har de där cylinderformade rislamporna hängande utanför. Eller om det är höga byggnader klädda med upplysta och färgstarka reklamskyltar som får Times Square i New York att framstå som torget i Svedala.

Tvådimensionell restaurangletning

Japansk platseffektivitet lär dig att inte enbart titta på markplan när du letar efter matställen, utan även uppåt. Restauranger och barer ligger staplade ovanpå varandra som en osande japansk hamburgare. Ska vi ta ramen på 4:e våningen, eller yakiniku på 5:e?

Staplingen är ett exempel på japanernas sätt att försöka finna nya lösningar på problem som platsbrist. Även dörrarnas, trappornas och grändernas former och storlekar varierar enormt och är så långt från de svenska standardiserade måtten man kan komma.

Hissen till Yokochon

I Tokyo får man inte missa att besöka minst en yokocho. Det är de små kvarteren av trånga gränder som är fullpackade med minibarer för tio personer. En av Tokyos mest kända yokochos heter Golden Gai och rymmer hela 270 barer på inom fyra gränder.



Med erfarenhet av flera mysiga men vimlande yokochos verkade ryktet om en yokocho på andra våningen spännande, så vi tog oss dit för att se själva.

Entrévåningen till huset som yokochon skulle ligga i såg ut som vilken entré som helst, med polerade marmorväggar och golv. Vi gick in i hissen och åkte upp till våning två. När hissdörrarna öppnades föll käkarna och ögonen spärrades upp av förvåning.

Som taget ur en fantasyfilm hade vi plötsligt transporterats till en labyrint av trånga gränder. Det grillades, skålades och röktes i småbarerna. Att försöka begripa att man bara var inne i ett flervåningshus kändes omöjligt. Det finns inget liknande här hemma.

Givetvis hade detta inte kunnat fungera i Sverige då brandsäkerhet och andra föreskrifter hade stoppat verksamheten innan första glaset nama biru (fatöl) serverats. Men hur japanerna låter fantasin styra lösningarna får oss att aldrig sluta förvånas.

Niku Yokucho

Låter det för bra för att vara sant? Här har vi beviset på hur Tokyo kan överraska gång på gång.

 

Hur vi buildar vårt team

”Teambuilding” är ett fult ord som ofta kombineras med linbanor mellan tallar och överpeppade konsulter. På Big South trivs vi bättre med att lära känna varandra genom avslappnat umgänge.

Filosofin är att om vi koncentrerar oss på att lära känna varandra på djupet genom mat och dryck istället för att göra fallövningar i grupp kommer vi att kunna samarbeta ännu bättre och veta varandras styrkor.

Kreativ filmövning

När vi väl befann oss i världens (förmodligen) häftigaste stad (enligt oss iaf) utmanade vi varandra i filmtävling. Det ska tilläggas att Tokyo är en optimal stad för kortfilmer eftersom varje gata, torg, och hörn känns iscensatt med kontraster och färger.

Vi delade upp oss i tre lag: team digital, team creative och team see food. Tävlingsbidragen skulle bestå av vars en kortfilm på 30 sekunder som helt enkelt hade ”Tokyo” som tema. Utmaningen skulle filmas, klippas och redigeras under en dag. På kvällen redovisades filmerna mot väggen i ett gathörn och lades upp på Big Souths instagramkonto. Det visade sig vara omöjligt att utse ett vinnande lag. Alla kunde därför stolt höja sin street beer och skåla för vinsten i Tokyonatten.

Kejsarens nya t-shirt

Inför resan tryckte vi upp individuella t-shirts till oss på företaget. Tröjorna designades med medvetet tveksamma översättningar till japanska från Google, bara för att se reaktionerna från Tokyanerna.

Man kan lugnt säga att tröjorna väckte uppmärksamhet och togs emot positivt. Från glada skratt åt tröjor som fått olyckliga översättningar som ”give me poop”, till imponerade kläddesigners som ville veta var man kunde få tag i tröjorna. Sammanfattningsvis har vi fått känslan av att det kan bli dags att damma av de gamla tryckmaskinerna igen och göra några av Japantröjorna tillgängliga på hemsidan.

Vikten av inspiration

De samlade upplevelserna och kunskaperna hos en människa väger ingenting, men en veckas djupdykning i Tokyos matkultur lämnar en minst tio kilo tyngre av erfarenheter och ökat midjemått. I Japan åt vi allt gott och lite till. Nu är vi hemma igen fyllda av inspiration och hungriga på nya spännande uppdrag.

Filosofi
Design är som god medicin

Bra design är framgångsrik kommunikation som attraherar besökare, kunder och medarbetare.

Hello yes this is dog

Är detta inte hunden du sökte?
Kolla vår kontaktsida.

Artboard 1

Var god vänd tillbaks din mobil i porträttläge.

Enda gången du ska ha din mobil i landskapsläge är när du tar bilder.