Hela Big South flög återigen till Tokyo för att vidareutbildas i det japanska synsättet för presentation, nöje och matkultur. Häng med på våra erfarenheter och upplevelser från en galen resa i Japan.
Japansk platseffektivitet lär dig att inte enbart titta på markplan när du letar efter matställen, utan även uppåt. Restauranger och barer ligger staplade ovanpå varandra som en osande japansk hamburgare. Ska vi ta ramen på 4:e våningen, eller yakiniku på 5:e?
Staplingen är ett exempel på japanernas sätt att försöka finna nya lösningar på problem som platsbrist. Även dörrarnas, trappornas och grändernas former och storlekar varierar enormt och är så långt från de svenska standardiserade måtten man kan komma.
I Tokyo får man inte missa att besöka minst en yokocho. Det är de små kvarteren av trånga gränder som är fullpackade med minibarer för tio personer. En av Tokyos mest kända yokochos heter Golden Gai och rymmer hela 270 barer på inom fyra gränder.
Med erfarenhet av flera mysiga men vimlande yokochos verkade ryktet om en yokocho på andra våningen spännande, så vi tog oss dit för att se själva.
Entrévåningen till huset som yokochon skulle ligga i såg ut som vilken entré som helst, med polerade marmorväggar och golv. Vi gick in i hissen och åkte upp till våning två. När hissdörrarna öppnades föll käkarna och ögonen spärrades upp av förvåning.
Som taget ur en fantasyfilm hade vi plötsligt transporterats till en labyrint av trånga gränder. Det grillades, skålades och röktes i småbarerna. Att försöka begripa att man bara var inne i ett flervåningshus kändes omöjligt. Det finns inget liknande här hemma.
Givetvis hade detta inte kunnat fungera i Sverige då brandsäkerhet och andra föreskrifter hade stoppat verksamheten innan första glaset nama biru (fatöl) serverats. Men hur japanerna låter fantasin styra lösningarna får oss att aldrig sluta förvånas.
Låter det för bra för att vara sant? Här har vi beviset på hur Tokyo kan överraska gång på gång.
”Teambuilding” är ett fult ord som ofta kombineras med linbanor mellan tallar och överpeppade konsulter. På Big South trivs vi bättre med att lära känna varandra genom avslappnat umgänge.
Filosofin är att om vi koncentrerar oss på att lära känna varandra på djupet genom mat och dryck istället för att göra fallövningar i grupp kommer vi att kunna samarbeta ännu bättre och veta varandras styrkor.
När vi väl befann oss i världens (förmodligen) häftigaste stad (enligt oss iaf) utmanade vi varandra i filmtävling. Det ska tilläggas att Tokyo är en optimal stad för kortfilmer eftersom varje gata, torg, och hörn känns iscensatt med kontraster och färger.
Vi delade upp oss i tre lag: team digital, team creative och team see food. Tävlingsbidragen skulle bestå av vars en kortfilm på 30 sekunder som helt enkelt hade ”Tokyo” som tema. Utmaningen skulle filmas, klippas och redigeras under en dag. På kvällen redovisades filmerna mot väggen i ett gathörn och lades upp på Big Souths instagramkonto. Det visade sig vara omöjligt att utse ett vinnande lag. Alla kunde därför stolt höja sin street beer och skåla för vinsten i Tokyonatten.
Inför resan tryckte vi upp individuella t-shirts till oss på företaget. Tröjorna designades med medvetet tveksamma översättningar till japanska från Google, bara för att se reaktionerna från Tokyanerna.
Man kan lugnt säga att tröjorna väckte uppmärksamhet och togs emot positivt. Från glada skratt åt tröjor som fått olyckliga översättningar som ”give me poop”, till imponerade kläddesigners som ville veta var man kunde få tag i tröjorna. Sammanfattningsvis har vi fått känslan av att det kan bli dags att damma av de gamla tryckmaskinerna igen och göra några av Japantröjorna tillgängliga på hemsidan.
De samlade upplevelserna och kunskaperna hos en människa väger ingenting, men en veckas djupdykning i Tokyos matkultur lämnar en minst tio kilo tyngre av erfarenheter och ökat midjemått. I Japan åt vi allt gott och lite till. Nu är vi hemma igen fyllda av inspiration och hungriga på nya spännande uppdrag.
Enda gången du ska ha din mobil i landskapsläge är när du tar bilder.