Beauty is a choice
Scandinavian Cosmetics är ett av Sveriges ledande företag inom försäljning, marknadsföring och distribution för skönhetsprodukter från välkända varumärken. Men trots deras långa historia i branschen kände de att deras eget varumärke hade kommit i skymundan och behövde stärkas.
Workshop för att hitta rätt identitet
När de kom till oss inledde vi samarbetet med att genomföra workshops tillsammans med deras anställda. Målet var att göra klart vilka Scandinavian Cosmetics verkligen var och vilken identitet de kunde enas bakom. Vi upptäckte att stor del av kunskapen och kompetensen inom företaget fokuserades på distribueringen av kända skönhetsvarumärken än på det egna företaget. Detta gjorde att få av medarbetarna kunde känna igen sig i Scandinavian Cosmetics varumärke, som då inte utstrålade den skönhet och professionalitet som vi såg att deras samlade mentalitet förmedlade.
De 4 stegen
För att kunna leverera en hållbar helhetslösning till kunden, Scandinavian Cosmetics, behövde vi bearbeta varumärket från flera håll. Både analogt och digitalt. Bland annat gjorde vi följande:
- 1. Definierade företagets identitet genom workshops
- 2. Formade en tydlig varumärkesmanual
- 3. Skapade ny webbplats med ny design och relevant innehåll
- 4. Inredde arbetsutrymmen med ny kontorsdesign i stil med varumärkesmanualen
Postitiv förändring genom rebranding
För att ge Scandinavian Cosmetics varumärke ett efterlängtat lyft fick vi omforma hela deras identitet genom rebranding. Eftersom de arbetar nära mode- och skönhetsindustrin valde vi att utgå ifrån ett typiskt modemagasins utformning och sätt att kommunicera. Det hade möjligtvis varit lättare att fortsätta på företagets gamla bana mot distribution och försäljning, men deras identitet andades skönhet och inte lagereffektivitet.
En ny plattform för varumärket
Genom att utgå ifrån modemagasinets utformning skapades en ny visuell identitet som utstrålade mode och skönhet. Samtidigt formades en ny strategi för hur de skulle kommunicera utåt, med utgångspunkt från frasen; ”Beauty is a Choice”. Genom den nya strategin kunde fler få upp ögonen för Scandinavian Cosmetics och inte bara deras distribution av andra varumärken.
Varumärkesmanual i snygg förpackning
När identiteten var klargjord designade vi en varumärkesmanual i form av ett lyxigt modemagasin. I magasinet gjorde vi deras nya identitet ännu klarare med former, färgalternativ, typsnitt och budskap som enkelt kan följas.
Webbdesign med modeinriktning
Ett viktigt steg i rebrandingarbetet var även att ta fram en ny digital strategi för att öka deras närvaro på nätet. Vi började med att skapa en helt ny webbplats åt Scandinavian Cosmetics där designen kunde förmedla den nya stärkta identiteten samt visa upp en professionell sida. Se mer om vårt arbete med Scandinavian Cosmetics webbplats här.
Kontorsdesign med skönhet i fokus
Ett företags själ och identitet finns självklart även i verksamhetens lokaler. Både personal och besökare påverkas av hur kontoret ser ut. Därför insisterade vi på att designa om Scandinavian Cosmetics kontorslokaler så att de motsvarade det rebrandade och modeinriktade varumärket. Den gamla loggan ersattes med den nya och deras utrymmen motsvarade förväntningarna av ett företag med kunskap och förståelse för mode och skönhetsindustrin.
Nominerad till Svenska Designpriset
Vårt designarbete blev både uppskattat och uppmärksammat. 2016 blev Scandinavian Cosmetics nya utseende nominerat till Svenska Designpriset.
Vill ni lyfta ert varumärke?
Kan ert varumärke behöva ett lyft, eller behöver ni hjälp med att finna företagsidentiteten? Vi på Big South hjälper er gärna att gå samma väg som Scandinavian Cosmetics och få en snygg design som ni kan vara stolta över. Kontakta oss med er förfrågan.